فیلم | امتیازات بزرگ برای انسان با «صبر» به دست می‌آید
کد خبر: 4206045
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۰
‌نمی از باران/ ۱۳

فیلم | امتیازات بزرگ برای انسان با «صبر» به دست می‌آید

به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت سیزدهم این مجموعه با عنوان «امتیازات بزرگ برای انسان با «صبر» به دست می‌آید» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت سیزدهم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» در ادامه تشریح نصایح لقمان حکیم به فرزندش می‌گوید: دستورالعمل‌های پنجم و ششم که در آیه 17 سوره مبارکه لقمان آمده است، امر به معروف و نهی از منکر است. معروف مسائلی هستند که به خوبی شناخته شده‌ بوده و واجبات دینی بالاترین معروفات است. منکرات نیز مسائل ناشناخته هستند و بالاترین منکرات معصیت و گناه است. 

دستور هفتم این آیه صبر در برابر مشکلات و پیشامدها است. امتیازات بزرگ با صبر به دست می‌آید. دستور بعدی که در آیه 18 سوره مبارکه لقمان آمده، دوری از خودپسندی و روی‌گردانی از مردم است. «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» و از مردم (به نخوت) رخ برمتاب و در زمين خرامان راه مرو كه خدا خودپسند لاف‌زن را دوست نمى‌‌دارد». دستور بعدی، دوری از غرور و تکبر است. خداوند افراد متکبر و مغرور را دوست ندارد. در آیه بعدی این سوره مبارکه آمده است: «وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ»؛ و در راه‏ رفتن خود ميانه‏‌رو باش و صدايت را آهسته‌ کن كه بدترين آوازها بانگ خران است. پائین بردن صدا و میانه‌روی در مشی و روش دستورات بعدی این آیه مبارکه است. در مجموع باید از این 10 فرمان حکیمانه در تربیت فرزند استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha